drukuj
Sektor medyczny jest jednym z największych i najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu, przyczyniającym się znacząco do wzrostu gospodarczego. Rosnące znaczenie tego sektora w gospodarce krajowej jak i międzynarodowej spowodowało wzrost zainteresowania tą branżą ze strony operatorów logistycznych, skutkując wdrożeniem bogatej gamy usług logistycznych dedykowanych tej niezwykle wymagającej branży.

Logistyka branży medycznej, w związku z szerokimi wymogami jej stawianymi, należy do najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych grup procesów logistycznych. Konsekwencją tego jest wymóg stawiany operatorom, aby projektując rozwiązania logistyczne spełniali najbardziej restrykcyjne wymagania prawne, procesowe, ale także infrastrukturalne. Nie ulega wątpliwości, że profesjonalna obsługa operatora logistycznego to przede wszystkim zasługa dopracowanych procesów, wspieranych pracą wykwalifikowanej, kompetentnej kadry. Jest oczywistym, że wszystkie procesy magazynowe i transportowe, wspierane właściwą komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną, muszą się odbywać zgodnie z zachowaniem odpowiednich przepisów prawa farmaceutycznego i wytycznych GDP i GMP.

Branża medyczna jest bardzo szerokim terminem. Prawie wszyscy jednak łączą z nią pojęcie leczenia, opieki zdrowotnej oraz szerokiej gamy produktów jak leki, wyroby medyczne, sprzęt rehabilitacyjny, czy coraz powszechniej stosowane suplementy diety. Opieka zdrowotna w zakresie terapeutycznym łączy się zaopatrywaniem pacjentów w te produkty. Ale zanim produkt finalnie znajdzie się u pacjenta przechodzi przez długi łańcuch logistyczny różnych podmiotów, począwszy od wytwórcy, poprzez hurtownie farmaceutyczne i składy konsygnacyjne, kończąc na aptece lub na podmiotach rynku pozaaptecznego, jak sklepy ogólnodostępne czy sklepy zielarskie, bo od kilku lat możliwość zaopatrywania się w nich również istnieje. Wszystkie podmioty z rynku obrotu farmaceutyków muszą nieustannie pracować nad poprawą jakości dostarczanych usług, tak aby finalnie wyeliminować ryzyko negatywnego wpływu ich działań na jakość produktu, co potencjalnie może mieć miejsce, a co mogłoby prowadzić do zagrożenia życia pacjentów. Takie obszary ryzyka każdy z podmiotów rynku obrotu lekiem definiuje i pracuje nad minimalizacją tych ryzyk. W tym zagadnieniu wsparcie można uzyskać od samych klientów branży a także, co należy podkreślić – inspekcji farmaceutycznej, która sprawuje pieczę prawidłowością obrotu farmaceutyków w Polsce.

Co do tego, że leki ratują, a także w wielu przypadkach poprawiają jakość życia, rozważań prowadzić nie trzeba, wydaje się to oczywiste. Nie byłoby jednak możliwości uratowania życia pacjenta gdyby nie skuteczna i terminowa logistyka, bowiem dostarczenie leku o odpowiedniej jakości na czas i w konkretne miejsce jest w tym przypadku zagadnieniem kluczowym. A to właśnie jest podstawowe zadanie operatorów logistycznych.

Usługą która niewątpliwe różnicuje logistykę branży medycznej od innych branż, poza specyfiką opisaną powyżej, to tzw. realizacja zamówień na „cito”, czyli pilne dostarczenie – najczęściej do szpitali – produktów dedykowanych konkretnemu pacjentowi. W praktyce dotyczy to często niedostępnych na polskim rynku innowacyjnych produktów ratujących życie, stosowanych w rzadkich, skomplikowanych bądź poważnych schorzeniach. Zwykle są to drogie produkty będące częścią kosztownych terapii. Niestety ze względu na brak refundacji kosztów leczenia produkty te standardowo nie są magazynowane w lokalnych hurtowniach i składach, lecz sprowadzane są z zagranicy w przypadku indywidualnych zamówień. Koszt terapii oscylują w dziesiątkach, a nawet setkach tysięcy złotych. Terminowość dostawy do konkretnego punktu jest czynnikiem krytycznym z punktu widzenia życia pacjenta.

Innym wyróżnikiem logistyki tej branży, wymagającym specjalnych kompetencji, jest tak zwany „zimny łańcuch”, czyli zachowanie kontrolowanych warunków temperaturowych w zakresie 2-8° Celsjusza w całym łańcuchu dostaw. Wymaga to użycia specjalistycznego transportu oraz przechowywania produktów w chłodniach. Niespełnienie warunków na jakimkolwiek etapie dostawy może skutkować utratą jakości produktu, a to mieć negatywny wpływ na zdrowie lub życie pacjenta, co byłoby sprzeczne z ideą stosowania tych produktów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.