drukuj
W wielopoziomowej współpracy operator-klient, na jej każdym poziomie występują punkty krytyczne, które przynajmniej z założenia powinny zostać zdefiniowane jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, co nie zawsze bywa proste i możliwe. W zasadzie każdy istniejący proces operacyjny, komunikacyjny, informatyczny, infrastrukturalny powinien posiadać zdefiniowane punkty krytyczne, ponieważ wcześniejsze ich zdefiniowanie pozwala na przygotowanie stosownych działań zapobiegawczych i korygujących, minimalizujących skutki ewentualnego przekroczenia punktów krytycznych.

Najważniejszym – i prawdopodobnie najbardziej różnicującym logistykę tego sektora – obszarem krytycznym jest zapewnienie bezpieczeństwa produktów w zakresie wymogów temperaturowych składowania i transportu. Każdy ‘farmalogistyk’ ma pełną świadomość bezpośredniej zależności między temperaturą a jakością leku. W każdych warunkach relacja ta powinna być bezbłędna, bo finalnie – w przypadku zaistnienia nieprawidłowości – może wpłynąć na zdrowie lub życie ludzi. W szczególności produkty z łańcucha zimnego pod tym kątem powinny być dokładnie nadzorowane. Gwarancję bezpieczeństwa składowania uzyskujemy poprzez zainstalowanie w magazynach farmaceutycznych odpowiedniej infrastruktury technicznej, czyli urządzeń grzewczych i klimatyzacyjnych, zintegrowanych z systemem kontroli, monitoringu  oraz rejestru temperatury i gwarantujących utrzymanie zdefiniowanej temperatury w całej powierzchni magazynu. Z punktu widzenia klienta farmaceutycznego, każde rozwiązanie dodatkowo zabezpieczające warunki składowania ma kluczowe znaczenie. Do takich rozwiązań należą: dostępność agregatów prądotwórczych, zapasowe szafy chłodnicze, rampy załadowczo-rozładowcze z kurtynami ochronnymi, dostępność magazynów buforowych itp..

Na obecnym etapie rozwoju usług logistycznych komunałem wydaje się powtarzanie, że istotne znaczenie ma posiadanie systemu IT (klasy WMS) wspomagającego proces realizacji decyzji wstrzymania lub wycofania leku z obrotu poprzez zarządzanie serią, datą ważności czy umożliwiającego wzajemną komunikację on-line z klienckimi systemami informatycznymi. Sprawny system informatyczny optymalnie zarządzający gospodarką magazynową to podstawa, bez której nie można już świadczyć konkurencyjnych usług logistycznych.

Dla klienta farmaceutycznego punktem krytycznym może być czas dostawy leku do pacjenta. W wielu terapiach czynnik czasu ma bardzo istotne znaczenie, więc operator logistyczny musi być przygotowany na działania „na cito”, co oznacza dostawę w trybie pilnym (dziś zamówienie, dziś wysyłka, dziś dostawa).

Klientom farmaceutycznym chcącym zminimalizować ryzyko błędnego wyboru operatora mogę doradzić szczegółowe audytowanie pomieszczeń, infrastruktury technicznej oraz systemów IT, a także bezpieczeństwa rozwiązań transportowych oraz wdrożonych systemów jakości. O gwarancji  bezpieczeństwa produktów stanowią wdrożone procedury awaryjne na wypadek zaistnienia różnych niepożądanych sytuacji, mających wpływ na jakość produktu lub jego obrót.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.