drukuj
Nie można skutecznie zarządzać logistyką bez poprawnych danych logistycznych asortymentu. Poprzez ten termin rozumiem komplet informacji charakteryzujących produkt, ujętych w aplikacji magazynowej w postać kartoteki (bazy) zawierającej m.in. następujące dane:

  • kod produktu – zwykle w postaci ciągu numerycznego lub alfanumerycznego, wykorzystywany w WMS do zarządzania produktem, jak również do identyfikacji produktu w komunikacji między różnymi systemami informatycznymi. Jeden produkt powinien być charakteryzowany jednym kodem.
  • nazwa produktu – ujmująca również postać leku, dawkę oraz ilość tabletek/ampułek lub pojemność, innymi słowy informacje pozwalające na identyfikację produktu
  • grupa produktów – kategoria towarowa – produkt zwykle przypisany jest do większej grupy towarowej (np. środki kontrastowe, radiofarmaceutyki, leki dopuszczone do obrotu pozaaptecznego), dla której można definiować dodatkowe sposoby zarządzania.
  • podstawowa jednostka wydania (opakowanie, zgrzewka, pakiet, butelka, karton) – jednostka operacyjna, która definiuje jednostkę pobraniową do zamówień
  • parametry wagowe – konieczne np. do kalkulacji wagi kompletowanych zamówień
  • parametry objętościowe – konieczne np. do szacowania objętości transportowanych palet
  • kartonizacja – sposób pakowania podstawowej jednostki wydania w kartonie zbiorczym – ilość jednostek wydania w kartonie zbiorczym
  • paletyzacja – sposób pakowania podstawowej jednostki wydania na palecie – ilość jednostki wydania na palecie, ilość kartonów zbiorczych na palecie
  • strategia zarządzania produktem (np. FEFO, FIFO, LIFO) – dla produktów leczniczych zwykle FEFO – czyli produkt z najkrótszą datą ważności kompletujemy / wysyłamy w pierwszej kolejności. Metoda FEFO wymusza wprowadzanie dat ważności przy przyjęciu produktów do magazynu
  • shelf-life – zwykle w dniach – informacja o okresie życia produktu, czyli czasie w którym produkt może być wydany z magazynu (np. 6 miesięcy przed upłynięciem daty ważności)
  • kod EAN lub inne kody – wykorzystywane do różnych celów np. raportowych

Powyższa lista zawiera tylko podstawowe dane logistyczne pozwalające na realizację podstawowych operacji logistycznych. Specyficzne (czyt. ponadstandardowe) wymogi klienta wymagają dodatkowych danych wspierających procesy magazynowe i transportowe. Przykładowo, dla produktów “wrażliwych” z jakiegokolwiek powodu (np. o dużej wartości) można wdrożyć funkcjonalność inwentaryzacji produktu po każdej akcji kompletacyjnej, w tym przypadku taka informacja może znaleźć się w kartotece produktu. Może ona również zawierać dane cenowe produktów, informacje o różnych poziomach pakowania itp.

Odpowiedzialność za dane logistyczne powinna być określona pomiędzy operatorem, a jego klientem. Nie zawsze leży ona w gestii operatora. W przypadku gdy klient pozostaje odpowiedzialny za dostarczenie poprawnych danych logistycznych dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie interfejsu przesyłającego dane bezpośrednio z systemu klienckiego do WMS. W szczególności takie rozwiązanie powinno znaleźć zastosowanie w logistyce klientów posiadających bardzo bogaty asortyment.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.