drukuj
VAS, czyli Value-Added Services, usługi dodające wartość produktom (usługi wartości dodanej), to szereg działań operacyjnych takich jak: co-packing, re-packing, labeling, a w tłumaczeniu na język polski: pakowanie i przepakowywanie wyrobów gotowych, tworzenie zestawów promocyjnych, dodawanie instrukcji do produktów, oklejanie ich etykietami itp. Innymi słowy, są to operacje tworzące dodatkową wartość produktów, odpowiadające bieżącym potrzebom sprzedażowym czy marketingowym.

Każdy sensowny operator logistyczny świadczy usługi VAS swoim klientom kontraktowym. Są też tacy, którzy swoją ofertę kierują również do podmiotów zewnętrznych, często nawet specjalizując się w tego typu logistyce. Usługi VAS dla branży farmaceutycznej nie są powszechnie oferowane, przede wszystkim ze względu na wymóg uzyskania dodatkowych zezwoleń a i całej usłudze (procesowi) musi towarzyszyć stosowna dokumentacja, podpisywana przez do tego uprawnione osoby. Faktem jest, że kilku operatorów logistycznych świadczy w Polsce usługi VAS dla farmacji (tylko proste operacje manualne), ale skala tego zjawiska w porównaniu z innymi branżami jest niewielka, również – a może przede wszystkim – ze względu na niskie zapotrzebowanie samej branży na tego typu usługi. Dziś podmiotami zainteresowanymi tymi usługami, w szczególności w zakresie operacji VAS na produktach leczniczych, są oczywiście importerzy równolegli. Ale nie o tym chcę pisać :)

W trakcie moich studiów z zarządzania dużo mówiono na temat rzekomego problemu komunikacyjnego pomiędzy działami marketingu i logistyki, będącego pochodną kreatywności marketingowców z jednej strony, a pragmatyzmem logistyków z drugiej. Teraz, mając kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe mogę potwierdzić – problem nie jest wirtualny i zauważalny jest na przykład przy okazji realizacji usług VAS.

Jak wiemy, w  proces tworzenia „dostosowanego” produktu zaangażowanych jest wiele jednostek i reprezentujących je osób. Bez większego zastanowienia można wymienić między innymi:

  • dział sprzedaży – określa potrzeby sprzedażowe
  • dział marketingu – ustala „atrakcyjny” produkt finalny
  • dział zakupu – definiuje i nabywa usługę VAS prowadzącą do uzyskania „ulepszonego” produktu
  • drukarnia – przygotowuje materiały do VAS
  • dział logistyki – koordynuje wykonanie VAS
  • firma transportowa – przewozi produkty pomiędzy magazynami
  • operator logistyczny – świadczy usługę VAS

Mnogość osób zaangażowanych w temat reprezentujących różne interesy, często patrzących wąskohoryzontalnie, dodatkowo brak decyzyjności mogą powodować chaos komunikacyjny. Ponadto procesowi towarzyszy presja czasu, więc nie jest trudno o błędy skutkujące m.in.:

  • niedokładną kalkulacją budżetu nieujmującą wszystkich aspektów usługi
  • błędnym wyborem operatora np.  bez doświadczenia lub stosownych zezwoleń
  • obniżeniem jakości usługi poprzez stosowanie „skrótów” w procesie
  • opóźnieniami będącymi konsekwencją dedykowania błędnej ilości osób do pracy
  • trudnościami mniejszej wagi wnikającymi z:
    • ustalenia niestandardowych wymiarów opakowań jednostkowych nieodpowiadających większości powszechnie dostępnych kartonów zbiorczych
    • błędnego zaprojektowania kartonów zbiorczych, przekładającemu się na niskie ich wypełnienie (niepotrzebne pakowanie powietrza)
    • błędnego zaprojektowania kartonów zbiorczych, przekładającego się na niską utylizację przestrzeni paletowej
  • zwiększeniem kosztów akcji np. poprzez bieżące działania korygujące

Mając na względzie powyższe problemy, a przecież to tylko niektóre z potencjalnie występujących, istotnym zagadnieniem staje uniknięcie skupienia się na określonym skrawku rzeczywistości, który w danym momencie wydaje się najważniejszym i spojrzenie na proces VAS poprzez optykę „end to end”, w której wszystkie aspekty procesu są istotne, a ten którego właśnie nie bierzemy pod uwagę może stać się jego wąskim gardłem lub wręcz stopperem.

Zwykle uniknięcie powyższych problemów można osiągnąć poprzez wcześniejsze dokładne planowanie, a także wyznaczenie doświadczonej osoby (kierownika VAS), którego zadaniem będzie koordynowanie działań wszystkich osób i podmiotów zaangażowanych w ten temat oraz bieżąca komunikacja, a także monitorowanie procesu pod kątem czasu, jakości i oczywiście kosztów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.