drukuj
Zwrot produktów leczniczych do magazynów farmaceutycznych (hurtowni farmaceutycznej lub składu konsygnacyjnego) jest procesem ważnym i – ze względu na swą niestandardowość – podatnym na powstanie pomyłek. Stąd ustalenia pomiędzy operatorem a klientem powinny być bardzo konkretne, pozwalające na jednoznaczne określenie roli i zakresu odpowiedzialności operatora logistycznego.

Zasady gospodarki zwrotami bywają różne w zależności od polityki firm farmaceutycznych, przy czym większość firm niechętnie przyjmuje zwroty od odbiorców do swoich magazynów.

Praktycznie los zwróconych produktów jest pochodną dwóch decyzji:

  1. Redystrybucja, czyli ponowne wprowadzenie do obrotu, w przypadku gdy przyczyną zwrotu nie jest wada jakościowa
  2. Utylizacja, czyli zniszczenie produktu, gdy zwrócony produkt nie może być ponownie wprowadzony do obrotu

Zwrócone produkty, co do których podejmowana jest decyzja o redystrybucji, powinny być zaopatrzone w dokumentację potwierdzającą zachowanie jakości produktów w całym przebytym łańcuchu logistycznym:

  1. Oświadczenie osoby odpowiedzialnej za jakość u zwracającego (najlepiej kierownika hurtowni), że produkty były magazynowane we właściwych warunkach, zgodnych z opisanymi w dokumentacji rejestrowej produktu.
  2. Wydruk temperaturowy z transportu realizowanego do magazynu (oczywiście prezentujący wartości temperatur właściwe dla zapewnienia jakości produktu).

Posiadając powyższe dokumenty osoba odpowiedzialna za jakość / prowadzenie hurtowni (kierownik hurtowni/składu) podejmuje decyzję o ponownym dopuszczeniu produktów do obrotu.

Oczywistym jest, że powyższy proces analizy i finalnie decyzji powinnien być odzwierciedlony w dokumentacji zwrotu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.