Zasady gospodarki zwrotami bywają różne w zależności od polityki firm farmaceutycznych, przy czym większość firm niechętnie przyjmuje zwroty od odbiorców do swoich magazynów.
Praktycznie los zwróconych produktów jest pochodną dwóch decyzji:
- Redystrybucja, czyli ponowne wprowadzenie do obrotu, w przypadku gdy przyczyną zwrotu nie jest wada jakościowa
- Utylizacja, czyli zniszczenie produktu, gdy zwrócony produkt nie może być ponownie wprowadzony do obrotu
Zwrócone produkty, co do których podejmowana jest decyzja o redystrybucji, powinny być zaopatrzone w dokumentację potwierdzającą zachowanie jakości produktów w całym przebytym łańcuchu logistycznym:
- Oświadczenie osoby odpowiedzialnej za jakość u zwracającego (najlepiej kierownika hurtowni), że produkty były magazynowane we właściwych warunkach, zgodnych z opisanymi w dokumentacji rejestrowej produktu.
- Wydruk temperaturowy z transportu realizowanego do magazynu (oczywiście prezentujący wartości temperatur właściwe dla zapewnienia jakości produktu).
Posiadając powyższe dokumenty osoba odpowiedzialna za jakość / prowadzenie hurtowni (kierownik hurtowni/składu) podejmuje decyzję o ponownym dopuszczeniu produktów do obrotu.
Oczywistym jest, że powyższy proces analizy i finalnie decyzji powinnien być odzwierciedlony w dokumentacji zwrotu.
Dodaj komentarz