Faktem jest, że ten brak pewności zachowania jakości (pomimo oświadczeń odbiorców o właściwych warunkach przechowywania) jest związany z ryzykiem ponownego wprowadzenia do obrotu produktu wadliwego, którego wada (często ukryta) powstaje w łańcuchu dostaw w wyniku nieprawidłowości w przechowywaniu lub – co bardziej prawdopodobne – transporcie produktów.
Przyczyny zwrotów w zasadzie ograniczają się do trzech opcji:
- leżących po stronie sprzedawcy, powstałych podczas wprowadzania zamówienia do systemu informatycznego lub podczas kompletacji produktów w magazynie: wydanie większej niż zamówiona ilości produktu lub wydanie produktu niezamówionego,
- dotyczącej wady produktu (reklamacja jakościowa),
- leżących po stronie nabywcy – przeszacowaniu zakupów lub błędu w zamówieniu.
Proces zwrotów produktów nie został uregulowany przepisami prawa farmaceutycznego co oczywiście nie oznacza, że przy zachowaniu właściwej procedury nie może mieć miejsca. Ta procedura powinna być zakomunikowana klientom oraz oczywiście znana wszystkim pracownikom biorącym udział w realizacji tego procesu u odbiorcy zwrotu.
Dodaj komentarz