Używając tego pojęcia określamy bądź fizycznie wydzieloną strefę magazynową przeznaczoną wyłącznie dla produktów niedopuszczonych z jakiekolwiek powodu do obrotu, bądź – co również istotne – wirtualny status informatyczny, pozwalający na uniknięcie wprowadzenia niepożądanego (niesprawdzonego) produktu do obrotu.
W praktyce w hurtowniach farmaceutycznych (vel składach konsygnacyjnych) pojęcie kwarantanny dotyczy produktu:
- dostarczonego ze źródła dostaw, będącego po kontroli ilościowej i jakościowej, a przed zwolnieniem do obrotu, który to proces ma miejsce po analizie warunków temperaturowych transportu, źródła dostawy, dokumentacji dostawy, zezwoleń itp. – fizycznie produkt do momentu zwolnienia znajduje się w komorze przyjęć, a po decyzji zwalniającej jest transferowany do strefy składowania magazynu;
- zwróconego od odbiorcy, oczekującego na rozpatrzenie zwrotu, czyli podjęcie decyzji o redystrybucji, odesłaniu do odbiorcy (bardzo rzadko w przypadku nieuzgodnionych zwrotów) lub utylizacji – fizycznie produkt znajduje się w strefie zwrotów;
- co do którego została podjęta decyzja o wstrzymaniu w obrocie – celem zabezpieczenia produktu do chwili podjęcia decyzji o wycofaniu z obrotu lub pozytywnego wyjaśnienia przyczyn będących podstawą wydania decyzji o wstrzymaniu w obrocie i ponownej redystrybucji produktu – fizycznie produkt znajduje się w wydzielonym miejscu magazynu;
- importowanego do magazynu importera, będącego w statusie przed zwolnieniem do obrotu.
Powyższe przykłady zastosowania w praktyce terminu ‘kwarantanna’ zapewne nie ujmują wszystkich możliwych przypadków, bo rzeczywistość jest bogatsza niż tylko te kilka punktów.
I na koniec, podstawowe sposoby zabezpieczenia przed wprowadzeniem do obrotu produktów w kwarantannie :
- fizyczny – umieszczenie w wydzielonej strefie np. strefie zwrotów;
- informatyczny – zmiana statusu ze ‘dostępnego do sprzedaży’ na ‘QH’ – quality hold;
- oznaczenie etykietami (karteczkami) – przykładowo “produkt nie do sprzedaży”.
Dodaj komentarz