drukuj
Bawi mnie sytuacja, gdy farmalogistycy z którymi od czasu do czasu gaworzę sobie na tematy okołologistyczne na oznaczenie produktu zabezpieczonego przed wprowadzeniem do obrotu (nad)używają słowa ‘kwarantanna’. “Wrzuć to do kwarantanny”, “umieść na statusie kwarantanny”, “oznacz, że to kwarantanna” itp. zwroty pojawiają się często w dyspozycjach kierowników hurtowni farmaceutycznych. A czymże jest w praktyce ta ‘kwarantanna’?

Używając tego pojęcia określamy bądź fizycznie wydzieloną strefę magazynową przeznaczoną wyłącznie dla produktów niedopuszczonych z jakiekolwiek powodu do obrotu, bądź – co również istotne – wirtualny status informatyczny, pozwalający na uniknięcie wprowadzenia niepożądanego (niesprawdzonego) produktu do obrotu.

W praktyce w hurtowniach farmaceutycznych (vel składach konsygnacyjnych) pojęcie kwarantanny dotyczy produktu:

  • dostarczonego ze źródła dostaw, będącego po kontroli ilościowej i jakościowej, a przed zwolnieniem do obrotu, który to proces ma miejsce po analizie warunków temperaturowych transportu, źródła dostawy, dokumentacji dostawy, zezwoleń itp. – fizycznie produkt do momentu zwolnienia znajduje się w komorze przyjęć, a po decyzji zwalniającej jest transferowany do strefy składowania magazynu;
  • zwróconego od odbiorcy, oczekującego na rozpatrzenie zwrotu, czyli podjęcie decyzji o redystrybucji, odesłaniu do odbiorcy (bardzo rzadko w przypadku nieuzgodnionych zwrotów) lub utylizacji – fizycznie produkt znajduje się w strefie zwrotów;
  • co do którego została podjęta decyzja o wstrzymaniu w obrocie – celem zabezpieczenia produktu do chwili podjęcia decyzji o wycofaniu z obrotu lub pozytywnego wyjaśnienia przyczyn będących podstawą wydania decyzji o wstrzymaniu w obrocie i ponownej redystrybucji produktu – fizycznie produkt znajduje się w wydzielonym miejscu magazynu;
  • importowanego do magazynu importera, będącego w statusie przed zwolnieniem do obrotu.

Powyższe przykłady zastosowania w praktyce terminu ‘kwarantanna’ zapewne nie ujmują wszystkich możliwych przypadków, bo rzeczywistość jest bogatsza niż tylko te kilka punktów.

I na koniec, podstawowe sposoby zabezpieczenia przed wprowadzeniem do obrotu produktów w kwarantannie :

  • fizyczny – umieszczenie w wydzielonej strefie np. strefie zwrotów;
  • informatyczny – zmiana statusu ze ‘dostępnego do sprzedaży’ na ‘QH’ – quality hold;
  • oznaczenie etykietami (karteczkami) – przykładowo “produkt nie do sprzedaży”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.